Herkenbaar?
Begrijpen en onthouden zijn twee totaal verschillende zaken.
Docenten kunnen vaak heel goed uitleggen, en de leerlingen begrijpen na de uitleg en het maken van opdrachten de stof prima. Met mooie verhalen en illustrerende voorbeelden schetst de docent het geheel waar de leerstof deel van uitmaakt. Zo kan de biologiedocent uitleggen hoe de bevruchting van planten gebeurt. Waarschijnlijk weet je zelf ook nog ongeveer hoe dat gaat. Iets met zaadjes die aan bijen plakken en die bijen die dat dan weer bij de volgende bloem brengen. De bij brengt het zaad van het mannetje naar het vrouwtje, en bevruchting kan zo plaatsvinden. Toch?
En dan komt de toets.
Hoe heet het zaad van een plant? Hoe heet het vrouwelijk geslachtsorgaan van de plant? Leg uit of deze plant mannelijk, vrouwelijk of allebei is, en benoem in je uitleg de namen van de onderdelen van de plant waaruit je dit kunt opmaken.
Zit je dan met je begrip. Als je niet onthouden hebt hoe de onderdelen van een bloem heten, dan heb je alsnog een onvoldoende.
Misschien heeft jouw kind wel gewoon gelijk.
De volgende keer als jouw kind thuis komt met het bericht:
“Ik snap er niks van! Ik begreep alles, maar ik heb toch een 3!”, geloof je kind dan ook dat het de stof begrijpt. Nog eens eindeloos uitleggen aan de keukentafel is dan alleen maar frustrerend, voor jou en voor jouw kind. Misschien heeft het gewoon nooit goed leren onthouden.
Is dit een herkenbaar verhaal? Dan is de e-course effectief leren leren wat voor jouw kind.
Hierin krijgt jouw kind alle tools aangereikt om te onthouden.