Leren kun je leren

Lezen voorbereiden

Lezen is gewoon lezen, toch? Wat moet je nu aan lezen voorbereiden? Je begint bij hoofdstuk 1 en gaat door tot aan het eind. Wanneer je bij het eind bent, heb je dus alles netjes gelezen. Klaar! 

Niet. Handig. 

De volgorde van het boek is zo met een reden

Natuurlijk, de volgorde waarin jouw studieboek geschreven is, is zo met een reden. Laten we als voorbeeld een wiskundeboek nemen. 

De opbouw van dit boek is heel logisch. Elk hoofdstuk spreekt een ander stukje voorkennis aan, en gaandeweg krijg je steeds meer verdiepende kennis op verschillende onderwerpen. Bovendien kan de informatie die je in hoofdstuk 1 hebt geleerd, even bezinken voordat je daar in hoofdstuk 3 weer mee verder gaat.

Jouw leesdoel verandert

Maar stel, je krijgt een schoolexamen over dit boek. Hoe kun je dit boek dan het best doorwerken? Beginnen bij hoofdstuk 1 en eindigen bij hoofdstuk 5? Of zou je dat beter anders kunnen doen? 

Wanneer je begint bij de inhoudsopgave, vallen je direct al een aantal zaken op. 

-> Je ziet dat elk hoofdstuk hetzelfde is opgebouwd. De overeenkomsten in elk hoofdstuk zijn de volgende. 

– een aantal paragrafen waarin nieuwe informatie aan bod komt

– gemengde opgaven

– samenvatting

– diagnostische toets

– herhaling

-> Je ziet dat de hoofdstukken niet elkaar direct opvolgen in onderwerp. Eerst gaat het over lineaire vergelijkingen, daarna over driehoeken. Die twee hebben op dit punt nog niet heel veel met elkaar te maken. Hoofdstuk 3 is dan wel weer een voortborduring op hoofdstuk 1. 

-> Er is een register aan het eind van het boek waarin je trefwoorden kunt opzoeken. 

Nu je de inhoudsopgave gelezen hebt, zou je dan een ander plan maken? 

Je hebt nu het lezen al wat voorbereid, en kunt bijvoorbeeld onderwerpen clusteren. Zo hebben hoofdstuk 1, 3 en 5 veel met elkaar te maken. Bij deze hoofdstukken moet je veel vergelijkingen oplossen. Veel switchen van onderwerp is niet prettig en ook niet nuttig. Kennelijk is het onderwerp vergelijkingen oplossen ook zo belangrijk, dat het meer dan de helft van het boek beslaat. Wanneer je dit onderwerp uit deze hoofdstukken beheerst, beheers je dus al meer dan de helft van het boek! 

Je kunt vervolgens het studeren van dit vak op verschillende manieren aanvliegen – een mooi onderwerp voor een andere keer. Ik hoop vooral dat het nut van de inhoudsopgave duidelijk is. 

Een inhoudsopgave is dus niet alleen handig om op te zoeken op welke pagina je 2.2 kunt vinden wanneer jouw docent zegt dat je die opdrachten moet maken, maar dus ook omdat je de inhoudsopgave als vertrekpunt kunt gebruiken voor een studieplan!

P.s. Heb jij al de worksheet gedownload waarin ik je uitleg hoe je super simpel en leuk kunt onthouden? Je vindt de worksheet hier!

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *