Gek eigenlijk, dat je op school wel leert wát je moet leren, maar niet hóe je dat moet leren. En als ze je al leren hoe je dat moet doen, dan leren ze je dat vaak ook nog verkeerd. Neem het ze niet kwalijk, ze weten gewoon zelf ook niet hoe. De docenten hebben zelf ook nooit goed leren leren!
Wat docenten zeggen dat je moet doen
Dus wat zeggen ze dan:
–> Lees de tekst een aantal keer door.
–> Markeer belangrijke tekst.
–> Maak een samenvatting.
En, heb jij een van deze drie (of misschien wel alledrie) als studietips gekregen?
Van mij mogen ze allemaal de vuilnisbak in. Ze werken niet, en maken bovendien leren alles behalve leuk.

Waarom de samenvatting de prullenbak in mag
De scholieren die samenvatten leuk vinden, vinden vaak het samenvatten zelf niet per se leuk, maar wel het heel mooi te maken van de samenvatting. Mooie kopjes, met kleurtjes werken.. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen hoor, ik ga ook goed op mooie plaatjes en strakke rijtjes. Maar effectief is anders.
Goed samenvatten is namelijk echt een vak. Er zijn niet veel mensen die dat goed kunnen, laat staan scholieren. Samenvatten is een vast onderdeel op het centraal examen Nederlands, en maar weinig scholieren halen hoger dan een 8 voor dit onderdeel. Stel dat jij degene bent die wel een 8 haalt. Ontzettend goed! Maar… dat betekent dus ook dat je 2 punten hebt laten liggen. 2 punten waardevolle informatie. Als je een toets zou krijgen over je samenvatting, zou je dus gegarandeerd informatie missen. Wanneer je vervolgens een 80 % onthouden hebt van je samenvatting (super!!) heb je dus nog steeds maar een 6,4. Ouch.
(80% van 80% = 64%).
Er gaat wel erg veel tijd zitten in een vrij beperkte winst.
Laat dat samenvatten dus maar zitten!